Ensimmäinen viikko Glasgow’ta on nyt nähty, vaikka
varsinaisen opiskelun alkaminen näyttää sijoittuvan yhä etäämmälle. En
kuitenkaan tällä kertaa rasita lukijaani avautumisella brittiläisestä
yliopistobyrokratiasta, sille uhrattakoon oma katsauksensa sen paljastettua
myöhemmätkin juonensa.
Skotlantilaisista puhutaan paljon ja useimmilla
ihmisillä on jonkinlainen mielikuva tästä Euroopan äärimmäiseen kolkkaan
majansa laittaneesta kansasta. Tartaanikuvioiseen kilttiin pukeutunut, nummilla
vaeltava Ylämaiden puolivilli soturi lienee jonkinlainen arkkityyppi näille
kuvitelmille, joita ovat lietsoneet niin Robert Burnsin runot kuin myöhempi
elokuvateollisuus. Mitä tulee arkisempiin mielikuviin, moni saattanee mieleensä
ajatuksia toisaalta säästeliäästä ja työläästä presbyteeristä, toisaalta kohteliaasta
ja tuttavallisesta jalat maassa -henkilöstä.
Noin viikon mittaisen oleskelun jälkeen voin tuomita
ainakin jälkimmäisen mielikuvan vähintään oikeansuuntaiseksi. Palvelutiskillä
apua pyytävä todella saa apua, usein sekä suullisena että kirjallisena. Lisäksi
apuaan tarjoavan hymy kertoo, sikäli kuin minä asiaa arvioin, aidosta
hyväntahtoisuudesta ja auttamisen halusta.
Hyvää yleistä mielialaa ylläpitävät myös tyypilliset
brittiläiset maneerit. Väistäessään kadulla tai ahtaassa portaikossa saa
vastaantulijan huomioinut kulkija kiitokseksi kuittauksen ”thank You!” tai
”cheers!” Joskus taas, kun väistäminen tai tilan antaminen toiselle tapahtuu
ripeämmin ja pienemmällä varoitusajalla, muuttuu kiitos anteeksipyynnöksi
”sorry” tai ”I’m sorry”. Moinen sinänsä pieni huikkaus tuntuu vähäeleisen ja –
puheisen suomalaisen kulttuurin kasvatista ensin hieman oudolta, mutta muutaman
toistumisen jälkeen lähinnä luontevalta, mukavaltakin. On mielekästä saada
toiselta ikään kuin kuittaus, ”eleesi on huomioitu”.
Tuloerojen ja elinolojen jyrkkä kontrasti näyttäytyy
Glasgow’ssa helposti sille, joka haluaa nähdä. Argyll Streetin esplanadin katunäkymää miehittää pukuihin ja turkiskauluksiin sonnustautunut niin sanottu parempi
väki. Vieressä Gallowgaten varrella aukeaa hyvin toisenlainen näkymä:
huppareissa ja tikkitakeissa kulkevat, varsin monipäiset perheet etsivät kovin
nuorien äitiensä johdolla löytöjä joka viikonloppu järjestettävältä
kirpputorilta. Barras Marketilta taitava ja kärsivällinen voi toki tehdä
löytöjä, mutta sen masentavan epäsiisteillä kujilla vaisto käskee
epämiellyttävästi katselemaan taakseen.
Entisen teollisuuskaupungin ensin menetettyä
telakkansa, sitten löydettyään uuden elpymisen tien sijoitus- ja
matkailubisneksessä kaupunkiin on ilmaantunut kehitystä, jota sosiologi
nimittäisi gentrifikaatioksi, so.
jonkin tietyn kaupunginosan keskiluokkaistumiseksi. Esimerkiksi Dennistounin kaupunginosa
oli toisen maailmansodan päättyessä selvästi työväenluokkainen alue, nyttemmin
suurin osa asukkaista on opiskelijoita ja toimistotyöntekijöitä. Toiset alueet,
kuten Parkendin ja Maryhillin kaupunginosat ovat huonommassa maineessa.
Vaikka jälkimmäinen huomioni onkin mieluummin erityinen kokemus eikä yleinen ajatus, liitettäköön se kuitenkin, vaikka sitten antamaan lukijalle aavistusta
glasgowlaisen tunnelman mahdollisista esiintymismuodoista.
Kelvingroven taidegalleria ja museo on
satunnaisemmankin vierailijan kannalta suositeltava käyntikohde. Ilmaisen
sisäänpääsyn (melko lailla standardi Britanniassa) lisäksi taidekokoelmat ovat
sen verran keskittyneitä, että mitään geneeristä taiteenhistorian kierrosta ei tarvitse
pelätä.
Siinä määrin
ansiokkaasti taideaarteita on kuitenkin kerätty, että muun muassa hollantilaiset
1600-luvun mestarit ovat komeasti edustettuina, samoin kuin 1900-luvun taitteessa
vaikuttaneen ”Glasgow School” – taiteilijapiirin teokset. Taiteen lisäksi museossa
on laaja ase- ja haarniskakokoelma, jonne en kuitenkaan tällä kertaa taiteen
parista ehtinyt.
Viktoriaaniseen tyyliin rakennettu ja 2003-6 uudistettu
museo ohitti Edinburghin linnan Skotlannin käydyimpänä matkailukohteena jo 2007
ja se onkin tätä nykyä Ison-Britannian käydyin museo Lontoon ulkopuolella.
Kokoelmien laajuus saa jo sinänsä kävijän suosion
puolelleen, minkä mielialan erittäin laadukas esillepano ja nykyistä
interaktiivista museokokemusta edistävät ”koske ja katso”-tyyppiset lisäykset
vielä varmentavat – huomionarvoista onkin, että hyvin suuri osa sunnuntain
vierailijoista oli juuri lapsiperheitä.
Oman kokemukseni
kuitenkin kruunasi tapaus, joka sattui erästä Rubensin teosta tarkatessani.Yhtäkkisesti kohtalaisen rauhallinen puheensorina katkesi ja museon pääsalista kantautui voimakas, pauhaava ääni, jota monet riensivät kummastelemaan sivugallerioistakin. Urkumusiikkia! Todellakin, pääsalin parven valtavia urkuja oli istahtanut soittamaan nuorehkon näköinen parivaljakko, joka loihti taidegalleriasta silmänräpäyksessä konserttisalin. Yllättyneenä, vaikkakin mitä miellyttävimmällä tavalla, jäin sivuparvelle kuuntelemaan soitantoa parin viehkeän kappaleen ajaksi ja jatkoin sitten Alankomaiden sivellinsankarien teoksien ihailua mitä sopivimman taustamusiikin täyttäessä museon salit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti